Art(iste)s en résistance (Universités du Mans 7-8 novembre 2019)
Keynote speakers
Kristen Case has published essays on Henry David Thoreau, Robert Frost, Ezra Pound, Wallace Stevens, and William James, and is the author of American Pragmatism and Poetic Practice: Crosscurrents from Emerson to Susan Howe (Camden House, 2011). Her first poetry collection, Little Arias (New Issues, 2015) won the Maine literary Award for Poetry, and her second collection, Principles of Economics, won the Gatewood Prize (Switchback Books, 2019). She is co-editor of the volumes Thoreau at 200: Essays and Reassessments (Cambridge UP, 2016) and 21|19: Contemporary Poets and the North American Nineteenth Century (forthcoming, Milkweed Editions). She directs Thoreau’s Kalendar: A Digital Archive of the Phenological Manuscripts of Henry David Thoreau and The New Commons Project, a public humanities initiative sponsored by the Mellon Foundation. Her poems have appeared in Chelsea, Brooklyn Review, Pleiades, Saint Ann’s Review, The Iowa Review, Wave Composition, Eleven Eleven, Wildness, Rust + Moth, BOAAT, Matchbook Magazine, and The Harvard Review. She is the author of the introduction to the bicentennial Penguin Classics edition of Thoreau’s Walden and Civil Disobedience. She teaches English at the University of Maine at Farmington.
Elvan Zabunyan, historienne de l’art contemporain, est professeure à l’Université Rennes 2 et critique d’art. Ses travaux portent depuis vingt-cinq ans sur les problématiques raciales, postcoloniales et féministes aux XXe puis XXIe siècles. En proposant une historiographie de l’art connectée,articulée autour de l’histoire politique et culturelle des Etats-Unis et des Caraïbes, elle réfléchit aux différentes formes de l’engagement artistique depuis les années 1960. Ses recherches actuelles interrogent l’héritage et la mémoire de l’esclavage dans les Amériques en lien avec les arts contemporains et seront l’objet d’un livre. Elle a publié Black is a color, une histoire de l’art africain américain (Dis Voir, 2004), Theresa Hak Kyung Cha – Berkeley – 1968 (Presses du réel, 2013, à paraître en anglais en 2020), codirigé des ouvrages, écrit de nombreux articles pour des recueils collectifs, des catalogues d’exposition et des périodiques. Elle codirige le numéro 2 de la revue Esclavages et Post-esclavages (CIRESC/CNRS, 2019) « Pratiquer l’histoire par les arts contemporains ». Elle coordonne le WP 5 « Artists and Citizens » (incluant les villes de Marseille, Bristol, Cape Town) pour le programme européen ECHOES (European Colonial Heritage Modalities in Entangled Cities) pour 2018-2021. |